Nyheter
4 min lästid

Boendeappen

26 sep 2025

Hur går det för SGS boendeapp?

I februari 2025 lanserades SGS boendeapp för alla våra hyresgäster. SGS boendeapp är specificerad och anpassad för dig som hyresgäst och ditt boende. Det gör att boendeappen innehåller olika funktioner beroende på var du bor.

ALLA våra hyresgäster hittar viktig information från SGS (i Anslagstavlan), kan kommunicera med sina grannar (i Community), göra felanmälningar, se hyresavin, chatta med AIDA (AI-chatten), göra Städkollen och se specifik områdesinformation (i Områdesinfo). Dessutom är det möjligt att bjuda in medboende/inneboende i boendeappen, så att alla funktioner når samtliga boende i bostaden.

Andra bra funktioner som många, men inte alla, har tillgång till är:

  • Teckna elavtal.
  • Boka tvättstuga och gemensamhetslokaler.
  • Öppna entrédörren med DoorControl.

Statistik (från 2025-09-22)

80% av våra hyresgäster har laddat ned boendeappen. 1218 inlägg har postats i våra 60 olika communities, och dessa har genererat över 3000 kommentarer.

320 meddelanden med viktig information har skickats ut i Anslagstavlan. 2190 AI-chattar har besvarats, dygnet runt och på 15 olika språk.

Vad tycker våra hyresgäster?

I vår kundenkät som går ut till samtliga hyresgäster en gång om året har vi fått in såväl lovord som förslag till förbättring. Ett urval av dessa kommentarer är följande:

”Enkelt att boka och göra felanmälningar särskilt med appen.” (Hyresgäst Studiegången)

”Tycker att community-delen är jättebra samt att felrapporteringen funkar bra.” (Hyresgäst på Sven Brolids Väg)

“The accessibility of all information interface between the tenant and the landlord via the mobile app.” (Hyresgäst på Rotary)

”Lätt att flytta in och appen har allt.” (Hyresgäst på Gibraltar)

Framtid

Efter drygt ett halvår med boendeappen kan vi redan se att den möjliggör en förbättrad kommunikation, både mellan SGS och dig som hyresgäst, men också mellan er hyresgäster. Det är fint att se en starkare grannsamanhållning växa fram i varje Community, och att Aida, vår chatt-bot, hjälper till att reda ut både små och stora frågor och funderingar dygnet runt och på världens alla språk.

SGS boendeapp har snabbt blivit en naturlig del av våra hyresgästers vardag och vi ser fram emot att fortsätta utveckla och förbättra den. I samband med lanseringen av vår nya hemsida finns nu också boendeappens webblösning integrerat. Webblösningen anpassar sig sömlöst till alla enheter och ger en enkel och tillgänglig upplevelse oavsett om användaren har en dator, surfplatta eller mobil.

Projekt som ligger närmast framöver är en bättre integrerad felanmälningsfunktion och hyresbetalningar direkt i boendeappen!

Dela artikeln

Behöver du hjälp?

Vi finns här för dig – vardagar via kundservice, och dygnet runt vid akuta ärenden.