Boendet
Internet
SGS Studentbostäder levererar internetanslutning till SGS alla egna fastigheter och till stor del de vi förvaltar i block. Här hittar du guider på hur du kommer igång med ditt internet, driftinformation och FAQ.

Anslutning för dig som student
Såhär kommer du igång
1
Är SGS din operatör?
Sök på ditt område här på hemsidan för att se om det är SGS som levererar internet till din bostad.
2
Aktivera din internetanslutning
Välj om du vill ansluta med din router eller med en dator direkt kopplat till nätverksuttaget.
3
Starta en webbläsare och gå till https://hemma.sgs.se.
Det är viktigt att vara ansluten från Internet i din lägenhet för att kunna surfa till SGS Hemma.
Behöver du hjälp att aktivera internetanslutningen på SGS Hemma? Ta en titt på guiden nedan. Hör av dig till SGS Datanätgrupp om du har fler frågor.

Vanliga frågor och svar
Här hittar du svaren på den vanligaste frågorna.
Vad behöver jag för prylar när jag flyttar in i en lägenhet?
För en trådlös anslutning behöver du införskaffa en egen bredbandsrouter med WAN-port. Det går att aktivera internetanslutningen med WiFi via sin egna bredbandsrouter eller med dator direkt inkopplad till nätverksuttaget i väggen. En bredbandsrouter möjliggör att flera datorer och mobiler kan vara anslutna samtidigt.
Går det att få hjälp med installationen av sin router?
Självklart kan du få det. Det går att ringa, göra ett ärende via appen eller ta med er bredbandsroutern till oss på Datanätgruppen för installationshjälp. Vi finns på Kaserntorget 11, plan 2.
Jag har en annan operatör än SGS, hur får jag internet?
Läs vad som gäller på din adress och se vilken operatör du har i din fastighet. Kontakta därefter internetleverantören och skapa ett avtal med dem.
Behöver jag göra något när jag flyttar ut?
Om du har bredband från SGS behöver inte göra någonting. Tänk på att säga upp ditt avtal om du har annan internetleverantör.
Jag har fler frågor, vart vänder jag mig?
I Boendeappen hittar du en chatt som är öppen dygnet runt – alltid redo att svara på dina frågor om bredbandet. Där finns massor av information samlad på ett ställe.
Vill du hellre prata direkt med en person? Då finns SGS egen Datanätgrupp med fyra kunniga medarbetare som gärna hjälper dig. Du når dem via felanmälan, mejl eller telefon på vardagar mellan 9–16. Ring 031-333 63 00 så får du hjälp!

Internet och driftinformation
Håll dig uppdaterad om vår driftstatus
Här hittar du aktuell information om eventuella driftstörningar, planerade underhåll och åtgärder som kan påverka våra tjänster.
Företagskund
SGSNET Företag
Driver du företag i en lokal som hyrs av SGS? Då kan du enkelt ansluta till vårt fasta nät via SGSNET Företag.
- Välj hastighet upp till 100 Mbit/s eller 1000 Mbit/s, med samma kapacitet både upp och ner.
- En IPv4-adress ingår som standard.
För mer information eller för att teckna avtal – kontakta Datanätgruppen via SGS Kundservice.


Privatkund
SGSNET Privat
Bor du på Rosendal 3-19 och har ett hyreskontrakt utan studerandekrav? Då kan du få en stabil internetanslutning via SGSNET Privat.
- 100 Mbit/s – 295 kr/månad
- 1000 Mbit/s – 695 kr/månad
Avgiften läggs på din vanliga hyresavi. En anslutningsavgift på 100 kr tillkommer första gången.
För att få internetanslutningen läser du de allmänna villkoren, fyller i den och mejlar alt. skickar den till SGS Kundservice.
Behöver du hjälp?
Vi finns här för dig – vardagar via kundservice, och dygnet runt vid akuta ärenden.