Om hyra och betalning.
Betalning av hyran.
Hyran betalar du i förskott varje månad. Du är skyldig att betala hyran i tid, även om du inte fått en hyresavi.
Hyran ska vara SGS tillhanda senast den sista vardagen i månaden. Din betalning registreras hos oss det datum som din bank sätter in pengarna på vårt konto. Är du osäker på hur många dagar innan du behöver göra betalningen för att den ska komma i tid till oss? Prata med din bank.
Din hyresavi får du på Mina Sidor runt mitten på varje månad. På avin finns all information som du behöver för att betala hyran. Det är viktigt att du anger OCR-numret/Referensnumret när du gör din betalning. Det är samma OCR-nummer varje månad.
För att vara säker på att betalningen blir rätt, använd alltid de betalningsuppgifter du fått av oss.
Vad händer om du inte betalar hyran i tid?
En försent inbetald hyra medför att du får ett inkassokrav från Intrum som är det inkassobolag SGS samarbetar med. Med ett inkassokrav tillkommer också avgift och ränta från förfallodagen tills dess betalning sker. Förblir hyran obetald kommer det att medföra ytterligare kostnader för dig och kan också innebära att dina möjligheter till att byta eller söka bostad inom SGS försämras eller att ditt hyresavtal sägs upp. Vår policy är att du ska ha betalat hyran i tid under de 6 senaste månaderna för att få söka eller byta bostad.
Årlig hyresförhandling – Varför då?
SGS Studentbostäder är en stiftelse som drivs på affärsmässiga villkor i konkurrens med andra bostadsföretag i Göteborg, men utan primärt vinstintresse. Det innebär att vi inte behöver generera någon vinst till några ägare men vi måste göra ett gott resultat för att kunna betala kommande underhållsbehov, räntor samt upprätthålla god kreditvärdighet för att kunna fortsätta bygga nytt till stadens studenter. För att stiftelsen ska gå runt krävs det att hyrorna täcker utgifterna samt ger utrymme för tillfredsställande avskrivningar och erforderliga underhållsarbeten.
SGS Studentbostäder förhandlar sina hyresnivåer årligen med Hyresgästföreningen Region Västra Sverige (HGF). Hyran kan höjas av olika skäl. Det kan handla om höjda skatter och avgifter för exempelvis el, värme, vatten och avfallshantering. Precis som allt annat i svensk ekonomi så påverkas hyran av inflationen när priser på varor och tjänster stiger.
När förhandlingen för kommande år inleds, vanligtvis under september varje år, informeras detta om via mejl, på Mina sidor samt hemsidan. Vi uppdaterar kontinuerligt så att du som hyresgäst har möjlighet att följa hur förhandlingarna går. När beslut om hyresjustering är klar meddelas detta i samma kanaler samt på din hyresavi.
OBS! Bor du i en av våra inhyrda fastigheter är det den fastighetsägaren som förhandlar hyran. Det kan därför bli skillnad på förhandlingsresultatet/nivån på eventuell hyreshöjning.
Betalning med bankgiro.
Betalning av hyran från ett svenskt bankkonto gör du till vårt bankgiro 602-9797. Ange ditt OCR-nummer som är samma varje månad, beloppet och förfallodag.
Betalning genom e-faktura.
Du kan få din hyra på e-faktura, skickad direkt till din internetbank. Alla betalningsuppgifter är då redan ifyllda och du godkänner e-fakturan innan betalning. Tjänsten är kostnadsfri. Många banker kan dessutom erbjuda automatisk betalning på förfallodag samt ett meddelande per sms eller e-post när en ny e-faktura har skickats till din internetbank.
Om du inte redan är registrerad för e-faktura hos din bank måste du först ordna det. Anmäl sedan, på din internetbank, att du vill ha e-faktura från SGS Studentbostäder. För att kunna betala hyran med e-faktura krävs att du är kund (den person som har skrivit på kontraktet) hos oss. Du ska även ha ett svenskt personnummer som du har meddelat oss.
OBS! Har du haft efaktura tidigare måste du avanmäla dig som efaktura-kund på din bank innan du gör en ny anmälan.
Vid anmälan om e-faktura ska du uppge ditt objektsnummer. Objektsnumret hittar du på din hyresavi eller ditt kontrakt.
Betalning från utlandet
Använd de här uppgifterna om du betalar från en bank i utlandet:
- SGS bank: Handelsbanken, Drottninggatan 39, S-404 39 Göteborg, Sweden
- SGS bank account: 6691-635 283 468
- BIC/Swift: HANDSESS
- Iban no: SE 786 000 000 00 00 635 283 468
Ange alltid din adress i Göteborg, ditt kundnummer och ditt namn.
Bankavgifter, transaktionsavgifter mm betalas av betalaren.
SGS Studentbostäder/ SGS Student Housing Foundation
Tel: +46 31 333 63 00
E-post: SGS Kundservice
10-månadersdebitering
Alla enkelrum och ett rum med kokskåp hos SGS Studentbostäder har 10-månaders debitering. Undantaget är ett rum med kokskåp på Dr Forselius Backe som betecknas som lägenhet och därmed har inte 10-månadersdebitering. 10-månadersdebitering betyder att årshyran är indelad i tio i stället för tolv betalningsperioder.
Flyttar du in i ett enkelrum eller ett rum med kokskåp under april, maj, juni eller juli betalar du en lägre hyra under denna period. Från och med den 1 augusti övergår det till 10-månadersdebitering dvs den hyra som visas i annonsen. Bor du kvar i bostaden kommande år är juni och juli hyresfria månader.
Du kan bo i bostaden så länge du uppfyller studiekravet, den vanliga uppsägningstiden gäller.
Du som bor i rum med 10-månadersdebitering och flyttar till ett annat rum med 10-månadersdebitering får behålla samma villkor som i tidigare hyresavtal.
Exempel:
I annonsen visas 10-månadersdebiteringen 4500kr.
Du flyttar in 1 maj och betalar endast 3750kr/mån för maj, juni och juli. Från augusti betalar du 4500kr/mån förutom för juni och juli som blir hyresfria.
Hur du räknar ut din lägre hyra:
Hyran i annonsen tex 4500kr x 10=45000, 45000/12=3750
Bostadsbidrag.
Som student har du möjlighet att få bostadsbidrag. Om du behöver styrka din hyra använd din senaste hyresavi. För ytterligare information om bostadsbidrag, se www.forsakringskassan.se